• Home
  • Cyklorevoluce

Cyklorevoluce

Automobilismus prodělal za posledních sto let neuvěřitelný vývoj. Od prvních motorizovaných kočárů, před kterými chodil zřízenec s červeným praporkem po masové rozšíření a dostupnost pro každého. Automobilová doprava zásadně změnila podobu měst a ráz krajiny. Produkce automobilů a pohonných hmot je klíčová pro fungování současné globální ekonomiky.
Zároveň však používání automobilů naráží na svou kritickou mez. Zejména ve městech přestává auto kvůli hustotě provozu plnit funkci dopravního prostředku, který umožňuje rychlou a pohodlnou dopravu. Pro řidiče je posunování v zácpách stresující, spalovací motory produkují enormní množství škodlivin a veřejný prostor je zcela obsazen jedoucími nebo zaparkovanými vozy. Kvalita života ve městech je díky hluku, splodinám a stresu z všudypřítomných automobilů výrazně nižší. Tento fakt si začali uvědomovat někteří lidé ve velkých městech USA a Evropy, dobrovolně se zřekli automobilu a začali pro svou osobní dopravu používat jízdní kolo. Touha po klidnějším městě začala rezonovat ve společnosti a lidé zakládají volná sdružení, pořádají se akce. Setkání lidí, kteří demonstrují svojí snahu o zklidněné a člověku přívětivé město, se označuje jako Critical Mass. Critical Mass jsou cyklojízdy pořádané typicky poslední pátek každého měsíce ve více než 300 městech po celém světě. Critical Mass byla původně založena v červenci 1992 v San Franciscu. Prakticky cyklojízdy fungují tak, že díky dostečně velké mase cyklistů projíždějící městem, je na chvíli blokována automobilová doprava. Účastníci cyklojízdy stejně jako lidé na ulici pak mají po dobu jízdy možnost zažít město bez přítomnosti aut.

V posledních letech si i radnice velkých měst uvědomují, že kolo do ulic patří. Budují se cyklostezky a systémy terminálů s městskými koly pro veřejnou zápůjčku. Počet lidí, kteří k dopravě využívají jízdní kolo každým rokem roste. Od roku 2002 do 2012 se v Praze počet lidí využívajících kolo zdesetinásobil na celkových 424 tisíc.

Pražská velká jarní cyklojízda v roce 2012

V Praze organizuje cyklojízdy, ale i další akce ("Do práce na kola" a "Zažít město jinak") iniciativa Auto*mat. Díky dlouholetému a trvalému úsilí lidí z této iniciativy, se postupně stává jízda na kole v pražských ulicích samozřemostí. Nejlepším příkladem, že "to jde", byla situace stávky pracovníků MHD v červnu 2011, kdy pražané vyjeli do práce na kolech a ke slibovanému kolapsu v dopravě vůbec nedošlo. 
Pozoruhodný příběh zrodu myšlenky a rozvoje iniciativy Auto*Mat zaznamenal v časosběrném dokumentu režisér Martin Mareček. Více o filmu naleznete zde.

To, co nyní prožíváme a co se také někdy označuje jako cyklorevoluce, proběhlo již v 70. letech 20. století v Nizozemí. Kola k Holandsku neodmyslitelně patří a spolu s tulipány a větrnými mlýny jsou klasické "Oma Fiets" jeho symbolem. Nejedná se však o dlouhou tradici, jak bychom předpokládali, ale vyústění občanských aktivit do konkrétních politických rozhodnutí. Obdobný scénář se pak objevil ve všech vyspělých evropských zemích. Svůj velký comeback nyní prožívají kola v Londýně, Paříži, Berlíně a dalších evropských metropolích.

Jak přišli Nizozemci ke svým cyklostezkám? Podívejte na zajímavý (a poučný) dokument.
(Možnost volby českých titulků)

Jako bonbónek na závěr uvádíme, co říká a čím se zabývá tvůrce horského kola a majitel stejnojmenné značky Gary Fischer zde. V kostce lze říci, že tento vizionář očekává masové rozšíření jízdních kol v dopravě a pracuje na koncepci městského kola.