Furtošlap, skládačka a faborit

Furtošlap, skládačka a faborit

22.4.2011    ZEN magazín    str. 36    Citybike_Milan Vidlák_       

Dvacet let jsme jezdili na horských kolech i na nákup. Je na čase přesedlat. Do města přece patří městská kola. Jsou veselá, jsou hravá a jsou IN

Na kole jezdím asi jako každý – klasicky na výlety a do terénu. Ale rozhodně jsem nejezdil v Praze do práce, to mě nenapadlo. Až jsem před třemi lety viděl v Londýně spoustu lidí na neuvěřitelně hezkých kolech, a když jsem zjistil, o co jde, pořídil jsem si jedno sám,“ říká Jan Janda, zaměstnanec jedné mediální agentury na pražském Smíchově o momentu, kdy si fixku neboli festku anebo také furtošlap či furtšlap pořídil.
Fixka, oficiálně fixed gear, je opravdu výjimečné jízdní kolo – nemá třeba vůbec brzdy. A jak napovídá název, rozhodně si neodpočinete. Jediný převod je pevně spojený se šlapkami, takže pokud byste přestali šlapat, bylo by s vámi amen. Brzdí se elegantně smykem a zapřením o řídítka v předklonu. „Já jsem věděl, že to bude trochu adrenalin, a s tím jsem do toho i šel. Taxikáři a někteří řidiči na mě dodnes troubí a nadávají mi. Kolikrát se mi stalo, že mě málem napadli,“ říká Honza.
Kouzlo fixek, vycházejích z dráhové cyklistiky, pro městské ježdění objevili v 90. letech američtí messengeři. Potřebovali kolo, které je praktické, lehké a na kterém budou opravdu rychlí. „Je to mnohem rychlejší než horské i silniční kolo, protože člověk lépe využívá kinetickou energii a setrvačnost,“ pochvaluje si Honza svůj nejoblíbenější dopravní prostředek. A vyjmenovává další výhody – téměř nulovou údržbu a skutečnost, že když kolo nezamkne, „nezkušený zloděj na ní pravděpodobně nebude schopen odjet“.
Kolem stylu fixed gear postupně vznikla celá subkultura, která před pár lety dorazila i k nám – i díky Janu Jandovi, který spolu s manželkou založil firmu Funbikes a začal tato kola dovážet. „Je to pro nás jedno velké hobby. Na fixkách se nejezdí jenom po městě. Věcí, které se na nich dají dělat, jsou mraky,“ říká Honza, který minulý měsíc zorganizoval v Praze závody Garage Race. Kromě toho se ale v Česku koná i mistrovství v bike pólu, obdobě koňského póla, a v zimě se fixed gear nadšenci dokonce sešli na Rat Race závodech v tunelu pod Vítkovem.

Elektrokolo do práce, pro starší i pro lenochy

Nejrychleji rostoucím segmentem trhu s jízdníni koly jsou v posledních letech s přehledem elektricky asistované bicykly neboli elektrokola. Právě elektrokola eliminují největší problém kola coby dopravního prostředku: jak se dostat do práce, a přitom se nezapotit ani při šlapání do kopce. Průměrná cena elektrokola v západní Evropě sice přesahuje 50 000 korun, přesto jdou skvěle na odbyt. V některých českých e-shopech jde ale sehnat za 10 000 – na nich ale kopec nevyjedete určitě. Minimální reálná cena elektrokola je zhruba 20 tisíc. Ale pozor – šlapat musíte i na elektrokole!

Složte si nejstylovější skládačku

Ale nejdřív zapomeňte na rozhrkanou Esku, noční můru všech cyklistů, která vyvolala k tomuto speciálnímu kolu nadlouho nedůvěru. Když se ale podíváte na skládací kola anglické firmy Brompton, která se během své pětatřicetileté historie stala legendou, uvidíte čistou krásu.

Brompton je nejkompaktnější kolo s přehazovačkou na světě, které složíte holýma rukama jednoduchým grifem za 10 vteřin. Pak jej strčíte do B Bagu a pohodlně vezmete do tramvaje, kanceláře i do hospody... Všechna kola jsou ručně vyráběna a montována přímo v Londýně včetně většiny komponentů, a tak nehrozí rozpad ani vrzání. Konstrukce zajišťuje i pohodlné sezení a překvapivě rychlou jízdu a díky šestistupňové přehazovačce se nemusíte bát ani kopců. Loni dostal Brompton dokonce prestižní Cenu královny v kategorii Inovace. Jiří Svoboda: Nový věci nejsou hezký Jiří Svoboda nejprve pracoval v realitách, pak ale zjistil, že ho „kravaťácké posty“ nebaví. A na plný úvazek začal renovovat veterány a posléze i kola. Před pěti lety si postavil první fixku, kterou viděl u kamaráda v Berlíně. „Byl jsem úplně první, kdo to v Praze měl. Tak mě to nadchlo, že jsem si říkal, že to postavím kámošům. Ale nikdo to zpočátku nechtěl,“ směje se. Postupně ale pokupoval čtyřicet starých Favoritů, které lidi vyhazovali, a začal stavět hlavně stylová městská kola Faborit. Favority mají pro stavbu městského kola ideální rám a podle Jiřího „nový věci nejsou hezký“. Zájem neustále roste a ve své dílně na Zličíně vyrobí jedno až dvě kola za týden. „Kolo skládám od šroubku s tím, že se obnovují nebo retušují povrchové úpravy, a udělám z toho plně funkční nový stroj. Neustále, celoročně doplňuju, objíždím sběrny. Jen tohle poválečný závodní sedlo stálo tři sta dolarů,“ ukazuje na stůl a dodává: „Já to kolo vlastně dávám zadarmo a platí se mi jenom práce.“

Koloběžka Kostka City Cross: do města i do terénu Alternativou k městským kolům je městská koloběžka. Stylové „kolobky“ nabízí například česká firma Kostka. Původně zámečnická firma, která vyráběla i rámy jízdních kol, v roce 2002 využila stávající technologie a zahájila výrobu koloběžek vlastní konstrukce. Oproti kolu nevyžaduje koloběžka údržbu, snadno ji naložíte do kufru i do tramvaje a bezpečně můžete jezdit po pěších zónách i třeba v Makru. Na snímku Kostka City Cross s univerzálním obutím Schwalbe Big Apple, s nímž můžete vyrazit i do terénu. Cena 5 590Kč.

Martin Říha Citybajky jdou nahoru

Když před deseti lety dosloužil Martinu Říhovi, vystudovanému psychologovi, jeho starý Favorit, chtěl si koupit nové kolo. Ale ve všech obchodech mu řekli, že podobná kola se dávno nevyrábí. Městská kola všech druhů přitom vídal v celé Evropě. S kamarády z gymnázia se proto rozhodl, že je v Česku začnou prodávat. „Vyrazili jsme se podívat na největší veletrh do Německa. A 40 procent všech kol bylo právě městských. Dost příjemná změna, když uvážíte, že tady je 99 procent všech kol sportovních,“ říká spolumajitel prodejny Citybikes v pražských Vršovicích. Zpočátku ale o stylová městská kola z Dánska či Holandska příliš zájem nebyl. „Věděli jsme ale, že to má smysl. Snažili jsme se být i stylotvorní a vysvětlovat, že to není sportovní cyklistika, ale cyklistika, která supluje dopravu. Je to prostě alternativa, která uleví všem.“ Martin Říha navíc zjistil velmi zajímavou věc – v Česku je i cyklistika záležitostí statusu a ten, kdo jede na kole, je považován za chudého. „My jsme nejdřív mysleli prakticky a chtěli jsme nabízet především moderní městské kolo, protože to tu nebylo. Dobře odpružené, osvětlené, pohodlné, se zakrytým řetězem, aby vám nesežral kalhoty... Pak jsme ale zjistili, že musíme nabídnout i stylovější a dražší kolo kolem 30 tisíc korun, například retrokolo, lidem, kteří mají na to, aby si koupili drahé auto,“ vysvětluje vášnivý cyklista, který jezdí do práce samozřejmě na kole. Postupně vyvinula firma Citybikes i vlastní řadu My City. „Doteď bereme třeba kola Viva nebo Columbus, relativně drahá kola s malou marží. Ale vyvinuli jsme si vlastní řadu kolem 15 tisíc, což je přijatelná cena. Našli jsme partnery, kteří umějí vyrobit rámy. Zbytek už tak složitý nebyl.“ I když loni zaznamenal trh s koly celkově pokles, zájem o městská kola naopak masivně roste. Neboli stav se pomalu vrací k normálu. *

Foto popis| Jan Janda na jedné ze svých fixek, které také prodává
Foto popis| Městské elektrokolo MyCity Edison III s baterií LiION 36 V a sedmistupňovým řazením. Prodává Citybikes za 29 502 Kč.
Foto popis| Brompton S2L, cena 22 680 Kč. Nejlehčí model s rovnými, níže položenými řídítky pro sportovní jízdu. Dvourychlostní přehazovačka pro snížení hmotnosti. Váha 10,5 kg. Lze objednávat i ve třía šestirychlostním provedení. Výhradní dovozce do ČR www.anglickalegenda.cz.
Foto popis| Skládačku Brompton složíte či rozložíte holýma rukama za 10 sekund
Foto popis| Jiří Svoboda a jeho skvosty – nejstarší Favorit z roku 1952 (nad hlavou po pravici) a v rukou dřevěná designová řídítka od Jerryho Kozy. Výjimečně nová.
Foto popis| Elektroskládačka a nákladní kolo z obchodu Citybikes. Martin Říha (uprostřed) nabízí městská kola pro celou rodinu.
Foto popis| Amsterdam Fun ze Citybikes za 11 280 Kč
Foto autor| Foto Bára Prášilová, Tomáš Železný a archiv firem