Kolo ve městě stojí čas

Kolo ve městě stojí čas

29.4.2010    Sport    str. 01    Trendy_FRANTIŠEK PRACHAŘ_       

Pokud patříte k těm, kdo jezdí na kole ve městě, možná si často nevíte rady.
Na chodníku jste často bráni jako piráti, na silnici jako méněcenné překážky. V Česku se sice pracuje na zlepšení podmínek pro cyklisty v ulicích, ale problémy s bezpečností stále lidi odrazují. Co vše je třeba zvážit, než zvolíte kolo jako dopravní prostředek?

Plusem dopravy na kole ve městě jsou rozhodně pohyb, úleva od hluku, prachu a úspora místa. Česko ale zatím rozhodně není na úrovni Švýcarska, Francie, Nizozemska nebo Skandinávie, kde se cyklistům provoz ve velkém podřizuje. Zájemce od cest naopak odrazuje řada překážek.
    „Tou největší je bezpečnost. Na kole by například jezdila do práce čtvrtina obyvatel Prahy, ale strach z aut je největší problém,“ popisuje Jitka Vrtalová z odborného serveru NaKole.cz. S tím souvisí i nedostatečná infrastruktura.
    Cyklostezky se nedají budovat všude, proto se v současné době města vydávají zdánlivě tou nejlogičtější cestou - vytváření chráněného prostoru pro cyklisty na silnici formou cyklopruhů. Kvůli zastaralé legislativě to ale zdaleka není možné všude. A tak na bezpečnou cyklostezku často navazuje jen silnice s hustým provozem, kde se s kolem nepočítá.
    Lidem vadí rovněž obtíže spojené s cílovým místem jízd. „Týká se to možnosti bezpečného uložení kola, která je nedostatečná. Nedávno jsme s kolegyní objely úřady státní správy v centru Prahy a mapovaly jsme, jak se k nám ostraha bude chovat. Test dopadl pro úřady nelichotivě,“ doplňuje Vrtalová. Zájemci o dojíždění do zaměstnání mají problémy také s hygienou. Ne každý má možnost se v práci či ve škole osprchovat a převléct.
    Z toho vyplývá jediné: kdo chce používat kolo jako dopravní prostředek, stojí ho příprava mnohem více času než jízda autem či hromadnou dopravou. Než začnete uvažovat, na jakém kole a jak často budete jezdit, musíte se vždy seznámit s okolím. Ve vnímání spojení kola a města hraje velkou roli, kde žijete. Rozhodně si nepředstavujte jen auty přeplněné Prahu, Brno či Ostravu.
    Například v Uničově jezdí na kole podle statistik 89 procent obyvatel. Skvěle z průzkumů vychází i moravská města Zlín či Prostějov. „A třeba Hradec Králové a Pardubice jsou místa, kde se už při výstavbě infrastruktury s cyklistikou počítalo. Díky tomu je to dnes chápáno jako běžný způsob dopravy. Jde ale spíš stále o výjimky,“ popisuje Martin Říha ze specializované prodejny městských kol Citybikes.
    Podmínky jsou tak velmi rozdílné. Z toho důvodu převládají v českých ulicích horská a treková kola, jejichž využití je velmi univerzální - je to dopravní prostředek i sportovní nástroj. Podle statistik upřednostňuje tyto typy přes devadesát procent uživatelů. Důvod? Právě nedostatečná infrastruktura, která nutí cyklisty často přejíždět vysoké obrubníky a další překážky.
Za poslední tři roky se ale znatelně rozrostla i skupina, která má kolo vyloženě jako dopravní prostředek a kopíruje tak trendy metropolí Evropské unie. Nastupující móda stylových citybiků, elektrokol a skládaček je určena přímo do dopravní špičky velkoměsta. „Hodí se pro lidi, kteří neberou kolo jako sport, ale jako dopravní prostředek. Geometrie rámu, posed, převody i doplňky jsou dělané tak, abyste na něm měli možnost jet v obyčejných šatech, džínách i kvádru pohodlně do práce,“ vysvětluje Říha.
    Kromě všech druhů světel, košíků či blatníků jsou hlavní výhody dvě: Zaprvé jde o nábojovou převodovku, díky níž si můžete i po zastavení dát z nejtěžšího na nejlehčí převod. Zařízení se navíc nemusí prakticky vůbec seřizovat. Druhým plusem je možnost s městskými koly kombinovat hromadnou dopravu. Skládačky jsou totiž už na takové úrovni, že se dají složit do velikosti kufříku. (detaily uvnitř listu)
    Jde ale zatím stále o velkou menšinu. Skutečnost je naopak taková, že si mnoho cyklistů kvůli špatnému zázemí ve městech dělá, co chce. Jsou totiž situace, kdy se porušování pravidel nelze v dané situaci vyhnout, což platí například pro časté přejíždění ze silnice na chodník. Stává se tak, že se cyklista často pohybuje na hraně zákona. (Obecná pravidla bezpečnosti najdete uvnitř listu.)
    Pokud jste se rozhodli používat kolo ke každodennímu dojíždění, vyhněte se nákupu v supermarketu. Pro rohlíky na vesnici se sice svezete na čemkoliv, ale pro cestu do práce potřebujete vyšší kvalitu. Opět kvůli bezpečnosti a pohodlí. „Dobré městské i horské kolo se dá pořídit od osmi tisíc korun,“ doplňuje Říha.

***

CYKLOmánie Duben se na stránkách deníku Sport nesl ve znamení cyklistiky. Vedle pravidelných tipů na výběr a nákup kvalitního vybavení v pěti dílech přílohy Trendy jsme vám přinesli zábavu spojenou se zážitky v přírodě. Ve spolupráci s odborníky jsme pro vás připravili osm originálních cyklotras, jejichž poslední díl vyjde zítra ve Sport Magazínu. Tak hurá do sedla. PROGRAM PŘÍLOHY TRENDY 1. 4. I. DÍL HORSKÁ KOLA 8. 4. II. DÍL SILNIČNÍ KOLA 15. 4. III. DÍL DOPLŇKY NA KOLO 22. 4. IV. DÍL DÍTĚ NA KOLE 29. 4. V. DÍL NA KOLE VE MĚSTĚ

dnes radí Experti deníku Sport NAKOLE. CZ Specializovaný server o cyklistice, cykloturistice a cestování na kole (www.nakole.cz) CITYBIKES. CZ Specializovaný prodejce kol a cyklistických potřeb do města (www.citybikes.cz)

Foto popis| KOLO VE MĚSTĚ umí dobře posloužit jako dopravní prostředek, který vás doveze do práce i v kozačkách a kabátu.
Foto autor| FOTO PRO SPORT: JIŘÍ JUŘÍK

O autorovi| redaktor deníku Sport FRANTIŠEK PRACHAŘ frantisek.prachar@deniksport.cz