Městská kola inspiroval Mácha.

Městská kola inspiroval Mácha. A také tisíce kilometrů po Praze
27.4.2012    Mladá fronta DNES    str. 03    Praha_Petr Kupec_       
 

Hynku! Viléme! Jarmilo! V májovém počasí se v Praze začínají rojit cyklisté. Stále více jich používá městská kola. Letošní novinkou jsou tři modely s máchovskými jmény vyvinuté speciálně pro pražský provoz.

PRAHA Auto často uvázne v koloně, a když ho člověk potřebuje „odložit“, ztratí dlouhé minuty hledáním parkovacího místa. Městská doprava se vyplatí jen tam, kde nemusíte zdlouhavě přestupovat. Když hledal Michal Křivohlávek nejrychlejší dopravu po Praze, dospěl před 12 lety k jasné odpovědi: začne jezdit na kole.
    Tehdy denně absolvoval krátkou cestu z Čimic do Bubenče, na které neměl bicykl konkurenci. Šlo jen o to, jaký druh kola pro pražský provoz zvolit. A tady byl problém, který Křivohlávek řešil dlouhé roky. „Začal jsem u starého favorita, pak jsem zkusil horské kolo a přes trekkingové jsem se dostal až k městskému kolu. Ale každý typ měl své nedostatky,“ vypráví Křivohlávek. Proto si začal na kolo přidávat díly, které pražským podmínkám nejlépe vyhovovaly. A postupně vznikl předobraz nového kola.

Kolo do kopcovitého města

Ve spoustě dalších evropských velkoměst používají lidé především městská kola, tedy masivní kola, na kterých se sedí vzpřímeně, protože mají řídítka výše než sedlo. Také v Praze je citybike čím dál oblíbenější dopravní prostředek, o čemž svědčí i nedávná jarní cyklojízda, kde jich byly k vidění stovky. „Vloni si u nás lidi koupili zhruba o třetinu městských kol víc než o rok dřív, počet prodaných kol pravidelně roste,“ potvrzuje trend Martin Říha z vršovické prodejny Citybikes.
    Jenže Praha je na rozdíl třeba od Vídně či Amsterdamu kopcovitá, což může být pro městská kola znevýhodňující. „Příliš vzpřímený posed neumožňuje dávat do šlapání tolik síly, kolik je potřeba na vyjetí kopce. Proto jsme se rozhodli zkombinovat výhody městských a sportovních kol a vyvinuli jsme kolo, na kterém se jezdí v polovzpřímené poloze,“ popisuje zrod pražského kola Ladislav Bláha, který spolu s Křivohlávkem navrhl pod značkou CityVelo pro letošní rok tři modely: Vilém, Jarmila a Hynek.
    Objevují se na nich všechny prvky, které se Křivohlávkovi za léta městského ježdění osvědčily. Široké gumy s hladkými plášti, které tlumí nárazy na dlažbě, ale nezpomalují kolo na asfaltu, napevno umístěná světla, přehazovačka, která zvládne měnit převody i v klidu, když například cyklista čeká na semaforech. Kromě modelů CityVelo letos přišly s novinkami na trhu městských kol v Praze i další firmy. Cyklistika je totiž podle údajů z pouličních sčítačů kol umístěných v Praze na vzestupu. Jen za loňský rok vzrostl počet kol jezdících po městě o více než polovinu.

Foto popis| Inspirováno Prahou Michal Křivohlávek projíždí jeden z modelů, k jehož vytvoření ho inspiroval každodenní pohyb na kole v pražských ulicích.
Foto autor| Foto: Michal Šula, MF DNES

Regionální mutace| Mladá fronta DNES - Praha