NA KOLE PO VÁCLAVÁKU

NA KOLE PO VÁCLAVÁKU

25.5.2010    ABC    str. 36    Vychytávky_DAREK ŠMÍD_       

Některá evropská á velkoměsta se už změnila v „kololandy“, kde je městský bicykl uznávaným dopravním protředkem. U nás se na explozi citybiků teprve čeká.

CO si představíte, když někdo řekne: „Jedu do města.“ Jako první vás asi napadne, že dotyčný vyrazí na autobusovou zastávku, tam si počká na autobus, do kterého se narve, i kdyby mu měly čouhat nohy z okna, a nechá se vyplivnout v centru. Druhou možností je, že ho svezou do města rodiče autem. Ale že by tam jel na kole? To vás napadne jako poslední. Což je zvláštní. Jezdit po městě na kole je přece ta nejlepší ze všech jízd.

Kololand

Byli jste se někdy podívat v nějakém větším městě v Dánsku nebo v Holandsku? Ne? Tak to si kupte letenku a zaleťte si to omrknout. Co tam uvidíte, vás možná překvapí. Na kole tady totiž jezdí všichni. Ráno na něm jezdí do práce nebo do školy, v poledne si na něm zajedou na oběd, odpoledne do krámu a večer ho zaparkují pěkně u svého domu, lesní chýše nebo hausbótu, podle toho, kde zrovna bydlí (bydlení v hausbótu není v Holandsku skutečně ničím výjimečným). V severoevropských městech je jízda na kole přirozená natolik, že se vám tu nejen vyplatí, ale všechno vás tu v ní bude ještě podporovat. U autobusových nebo železničních nádraží najdete obrovská parkoviště jenom pro bicykly, u každého obchodu stojí řada stojánků, a pokud nemáte své vlastní kolo, můžete si ho na jednom konci města vypůjčit a na druhém vrátit. Tenhle systém před pár lety zavedli v Paříži a je to obrovský hit.

Jako ze škatulky

V Česku je to bohužel složitější. Zatímco pro automobilovou dopravu se zde hloubí jeden tunel za druhým (protože je v ní spousta peněz), cyklisté jsou vytlačováni na okraj veřejného zájmu (protože jezdit na kole je takřka zadarmo). Byla by ale škoda nechat se takovým přístupem strhnout a vzdát to.
Jezdit na kole je přece bezva. A jezdit na městském kole je jedna z těch nebezvadnějších věcí na světě. Pro městskou cyklistiku dnes existuje obrovská nabídka bicyklů, které se od běžných sportovních kol liší v několika zásadních směrech. Takové městské kolo vychází z filozofi e, že na něj chcete naskočit párkrát denně, pohodlně se dovést třeba do školy a přitom se nechcete nadřít, zpotit ani umazat od oleje. To všechno městská kola umožňují. Projedete se na nich ve stejném pohodlí jako v autě, a ještě v mnohem větším než v autobuse.
Navíc se protáhnete, procvičíte, nadýcháte se vzduchu a nestrávíte půl hodiny v zácpě. V čem to kouzlo městských kol vězí?

Elektřina místo benzinu

Zeptal jsem se na to Martina Říhy, který je jedním ze zakladatelů české firmy Citybikes.cz. Když přijdete do jejich pražského krámku, otevře se před vámi úplně nový svět – páni, takhle může taky vypadat kolo? Martin Říha, který jezdí do práce i z práce na kole, mi městských kol představil hned několik. Na výběr dnes máte z klasických městských kol holandského střihu (poznáte je tak, že jsou zpravidla černé barvy a vypadají jako ta, na kterých se jezdí v Četnických humoreskách) stejně jako ze supermoderních skládaček (ty vypadají zase jako něco z druhého dílu Návratu do budoucnosti), a dokonce i elektrokol, které vám při šlapání pomáhají elektrickou energií z baterie, kterou si vezete pod nosičem a kterou si můžete nabít u každé zásuvky. „Člověk může celý týden tloustnout v autobuse nebo v autě a o víkendu se pak zničí na horském kole nebo se může hýbat na kole každý den a o víkendu si pak klidně oddáchnout,“ říká pan Říha z firmy Citybikes. To zní dobře, ne?

Budoucnost patří bicyklům

Ve vybavení městských kol najdete několik technických detailů, o nichž si může běžná skládačka, favorit nebo horskáč nechat jenom zdát. Předně jde o to, že městké kolo dostanete k dispozici v plné výbavě – koupíte ho tak, abyste na něj mohli nasednout a jet.
Blatníky má zpravidla obrovské, protože čas od času zaprší i ve městě, dynamo, které pohání světla, je ukryté v náboji předního kola (na rozdíl od běžného dynama je tedy skryté v jeho středu). Nechybí nosič, protože když jezdí člověk po městě, tak s sebou většinou potřebuje něco vést, ať už je to školní aktovka, taška nebo pouzdro na notebook. U některých kol pak najdete i takové vychytávky, jako je kardanová hřídel (tyčka, která se otáčí kolem své osy a přenáší točivý moment z pedálů na zadní kolo) místo řetězu nebo zmíněná elektrobaterie, díky které udržíte slušnou rychlost i při jízdě do kopce.

Před jízdou na net

Cyklisté v Česku nemají na růžích ustláno. Čím víc jich ale zase začne jezdit na kole, tím pohodlněji si nakonec zase lehnou, pardon, tím lépe se potom projedou. Na českém internetu najdete několik stránek, které doporučují městským kolařům pohodlné a bezpečné trasy (např. PrahouNaKole.cz), jichž je záhodno držet se alespoň do doby, kdy u nás bude jízda na kole zase pohodlná a bezpečná.

***

Jak poznáte městské kolo? 1 Městské kolo neboli citybike se od toho běžného liší především v tom, že je mnohem uživatelsky přístupnější. K tomu, abyste se na něm projeli, na sobě nemusíte mít přiléhavý cyklistický obleček, nemusíte se bát, že se vám nohavice zamotá do řetězu, a nehrozí vám ani ruce od mouru v případě, že se budete muset potýkat s dynamem kvůli tomu, abyste si posvítili na cestu. To všechno městské kolo řeší. 1 Přímo hleď: Na městském kole jezdec zaujímá vzpřímenější pozici než na kole sportovním. Sedadlo je posazené oproti řídítkům níže, a tak máte perfektní přehled o tom, co se kolem vás děje. 1 Čistota půl zdraví: Převody, dynamo, řetěz, to , všechno je na městském kole skryté buď pod krytem, nebo dokonale uzavřené tak, abyste si o to neumazali své superluxusní hadříky. 1 Zařaď rychlost a jeď: Namísto převodníků a měničů najdete na městském kole nábojovou převodku. S ní můžete přeřadit na jinou rychlost, i když kolo stojí. Na semaforech pak budete king.

Foto popis| 1 V Asii je citybike nutnost
Foto popis| 1 Supermoderní se několika skládačka z změní v pohyby zavazadla úhledného dopravní plně funkční prostředek
Foto popis| 1 Vzpřímený posed, řazení nejen za jízdy a pohon, od kterého se nezmažete - to jsou hlavní rysy městského kola
Foto autor| FOTO CITYBIKES. CZ, SHUTTERSTOCK. COM