• Home
  • O skládacích kolech

O skládacích kolech


Co je vlastně ta „skládačka“?

Skládací kolo je jízdní kolo, které je možné složit do malého balíčku, který se přepravuje a uskladňuje mnohem snadněji než běžné kolo. Dnešní modely složíte během několika desítek sekund a složené kolo je možné vzít do jedné ruky. To umožňuje jízdu na kole snadno zkombinovat s jinými dopravními prostředky

Skládací kola v minulosti a dnes

První „skládačky“ se objevily již na konci devatenáctého století. V první polovině 20. století našla skládací kola významné uplatnění v armádě, hojně se používala v obou světových válkách. S rozvojem masového automobilismu v druhé polovině minulého století „skládačky“ částečně mizí ze scény, od 80. let ale opět nalézají své místo jako ideální součást kombinované dopravy ve velkých městech. Od té doby obliba skládacích jízdních kol stále roste.

Skládací kolo umožňuje uskladnění na balkoně i přímo v bytě, kde zabere mnohem menší prostor než klasické jízdní kolo. Při delších cestách do zaměstnání, do školy je možné skládací kolo snadno kombinovat s veřejnou dopravou. Přijedete k vlakovému nádraží, kde se složeným kolem nastoupíte do vlaku. V cílové stanici snadno a rychle kolo rozložíte a pokračujete dále na kole. Při každé cestě do práce si můžete připadat jako na výletě a problémy s parkováním se pro vás stanou minulostí.

Ve velkých areálech tato na prostor nenáročná jízdní kola zajistí snadnější přesun zaměstnanců v rámci firmy. A skládačka vám dobře poslouží i ve volném čase, na dovolené nebo při víkendových výletech. Skládací kola se stávají velmi oblíbenou výbavou lodí či karavanů, do kufru rodinného auta se jich vejde i více. Díky tomu se můžete i s koly snadno dopravit na místo vašeho plánovaného výletu.

Eska nebo Favorit? Dahon, Tern, Brompton a Birdy!

Značku Eska zná každý, však to také byla nejrozšířenější skládačka socialistického Československa. Tradiční domácí výrobce (Eska, Favorit aj.) na našem trhu vystřídaly nové značky a moderní technologie. Dnešnímu trhu skládacích kol dominuje zejména čtveřice značek Dahon, Tern, Brompton a Birdy. Dovolte nám je krátce představit.

Skládací kola Dahon – jednička na trhu

Jedničkou na světovém trhu skládacích kol je značka Dahon, kterou již v roce 1982 založil vesmírný fyzik a expert na laserové technologie David Hon. Během více než 30letého působení Dahon získal několik patentů a přinesl na trh množství inovací, díky kterým je na špičce světového trhu. Svá kola vyrábí zejména v Číně a na Taiwanu.

Dahon dnes nabízí přes 30 různých modelů kol ve velikostech od 16 do 26 palců s hliníkovými i ocelovými rámy.

Skládací kola Tern – nové technologie

V roce 2011 odchází bývalá manželka Davida Hona Florence Shen a jejich syn Joshua Hon s částí zaměstnanců z firmy Dahon, aby založili vlastní značku skládaček Tern.

V Evropě se Tern poprvé představil na veletrku Eurobike 2011, kde přinesl technické inovace pro kola založená na ověřených základech z Dahonu v novém designu. Tern postupně rozšiřuje svou nabídku a přidává další patentované technologie, například unikátní systém skládání N-Fold a pevnější kloub OCL Joint. V současnosti vyrábí šestadvacet modelů v řadách Link, Verge, Joe, Eclipse, Castro a Swoop s velikostmi kol 20“, 24“ nebo 26“.

Skládací kola Brompton – britská elegance

Brompton je jenom jeden. A to doslova. Všechny Bromptony jsou postavené na stejném rámu s 16“ koly. Ten můžete osadit čtyřmi druhy řídítek, jedno-, dvou-, tří-, nebo šestistupňovou převodovkou a třemi typy výbavy. Jedinečný systém skládání rámu byl patentován již v roce 1979 a Brompton od té doby prošel jen drobnými vylepšeními.

Firmu Brompton Bicycle založil v roce 1976 Angličan Andrew Ritchie. Všechny Bromptony jsou dodnes vyrobeny ve Velké Británii.

Skládací kola Birdy – plně odpruženo

Skládací kola Birdy byla uvedena na trh v roce 1995 německou společností Riese und Müller. Jejich rámy se vyrábí na Taiwanu, montáž kol však probíhá v Německu dle zákazníkem volených komponent. Jsou to první plně odpružená skládací kola a jejich konstrukce umožňuje velmi komfortní a zároveň sportovnější jízdu. Díky hliníkovému rámu z jednoho kusu bez kloubu uprostřed dosahují výborných jízdních vlastností a nízké hmotnosti.

Riese und Müller vyrábí kolem deseti modelů kol s různou výbavou, kola jsou standardně 18“ s možností konverze na 16“ nebo 20“. Birdy nabízí několik možností převodů (např. 8 nebo 14 stupňová nábová převodovka, 24 stupňový SRAM Dual Drive).

Jak si vybrat to pravé skládací kolo?

Není to úplně jednoduché, protože každý má trochu jiné požadavky. Důležité je, kde a jak budete skládací kolo nejčastěji používat.

Kdo bude kolo využívat pro kombinovanou dopravu, kde bude kolo často skládat a zároveň bude jezdit jen pár kilometrů denně, bude hledat kolo které se co nejsnadněji a nejrychleji skládá. Jiní zase budou jezdit delší trasy bez potřeby častého skládání kola. Upřednostní tedy komfort jízdy a rychlost skládání či velikost složeného balíčku nebude hrát významnou roli.

Důležité tedy je jak často, jak daleko, po jakém povrchu a jakým terénem (po rovině či do kopců?) budete jezdit a jak často budete kolo skládat.

Na co se tedy při výběru skládacího kola zaměřit?

Je skládání kola snadné a rychlé?

Složit „skládačku“ je možné díky kloubům – ty hlavní obvykle bývají uprostřed rámu a na představci řídítek. Složit i rozložit kola byste měli zvládnout bez použití nářadí. Zaměřte se také na to, kolik dílčích kroků musíte učinit a jak složité jsou. Musí se řazení, pedály, řídítka či sedlo nastavit do určité polohy, než začnete kolo skládat? Neušpiníte se při skládání či přenosu od řetězu?

U současných modelů předních značek se nemusíte ničeho bát, s trochou cviku složíte kolo do půl minuty. Celkovou rychlost v terénu samozřejmě ovlivňuje i to, jak rychle je možné sundat tašky a košíky a pokud používáte obal na kolo, jak rychle je otevřete, umístíte do něj složené kolo a opět ho zapnete.

Složení kola vám rádi předvedeme v naší prodejně, doporučujeme si ho také zkusit několikrát nanečisto doma, abyste získali ve skládání optimální zručnost.

Následující instruktážní videa ukazují složení kola Dahon, Brompton, Tern a Birdy:

Brompton - složení kola

Dahon - složení kola

Birdy - složení kola

Tern - složení kola

 

Jak je složené kolo velké? Jak se s ním manipuluje?

V případě častého skládání nás bude zajímat i velikost složeného balíčku. Ve složeném stavu mají kola rozměry okolo 40×60×80 cm, o každém centimetru rozhoduje zejména velikost kol. Konstruktéři skládacích kol proto většinou používají kola malých velikostí (nejčastěji mezi 16 a 20 palci).

Složené kolo by mělo být možné odnést v jedné ruce. Složený balíček by proto měl být snadno uchopitelný a vyvážený, neměl by se také samovolně rozkládat. Některá kola proto mají systémy, které jej drží pohromadě například pomocí zámků nebo magnetů. Některá kola také umožňují složenou nebo částečně složenou skládačku vést s využitím vlastních kol či pomocných koleček.

Kolik váží skládací kolo?

Hmotnost kola ovlivňuje obtížnost jízdy zejména v kopcovitém terénu. Důležitá je také pro snadné přenášení, lehké kolo snadno vynesete i několik pater do bytu.

Skládací kola jsou většinou malá a působí velmi lehkým dojmem. Bohužel ale u nich není většinou možné využít standardních tvarů prvků kola (zejména rámu), které zajišťují ideální poměr mezi pevností a množstvím použitého materiálu. Pro skládačku jsou navíc nutné prvky, které na běžném kole nenajdete – kloubové mechanismy, jistící páčky, atp.

Skládací kola jsou proto o něco těžší než byste u tak malého kola čekali. Jejich hmotnost se zpravidla pohybuje mezi 10 a 15 kilogramy. To je hmotnost odpovídající běžnému kolu, nebo i nižší.

Je jízda na skládacím kole pohodlná? Lze skládací kolo odpružit?

Skládací kola mají různé konstrukce rámů s různými vzdálenostmi řídítek od sedla a poměry výšky sedla a řídítek. Tyto poměry vzdálenosti lze ovlivňovat pomocí nastavení podsedlovky a řídítek, ale jen do určité míry. Proto doporučujeme skládací kolo před koupí osobně vyzkoušet a nechat si jej odborně seřídit pro vlastní postavu, aby jízda na něm byla pohodlná.

Konstrukce většiny skládacích kol plně vyhovuje menším až středním postavám, pro cyklisty vyšší než 190 cm ale již některé modely mohou být méně komfortní. Pro vysoké postavy jsou vhodné například kola Birdy. Mají totiž pevnější konstrukci bez kloubu uprostřed rámu a jejich sedlovku lze nastavit výše.

Velikost kol pak má vliv na pohodlnost jízdy na nerovném povrchu. Pokud víte, že budete své skládací kolo často používat na nerovném terénu, je třeba zvolit skládačku s co největší velikostí kol. Taková je pak ale přirozeně větší ve složeném stavu. Skládací kola obvykle nejsou odpružená, jak je zvykem u kol trekingových a horských. Plné odpružení tzv. elastomery je ale součástí konstrukce skládacích kol Birdy, částečně odpružené jsou také Bromptony.

Zejména pro jízdu v kopcovitém terénu je nutné zvážit i různé varianty převodů. Důležitý je nejen počet stupňů řazení, ale také rozpětí mezi jednotlivými stupni (zejména pokud porovnáváte převodovky různých výrobců). Zaměřte se i na poměr převodníku k zadnímu pastorku.

Kvalitu jízdy ovlivňují i další komponenty kola – např. sedlo, pneumatiky apod. Ty je možné dodatečně vyměnit, pouze v případě pneumatik je třeba zvážit, že se výběr u různých velikostí ráfků liší. Volbu správných pneumatik opět ovlivňuje to, kde se budete nejčastěji pohybovat – na rovné upravené asfaltce oceníte užší a hladší pneumatiky než v terénu.

Jakou výbavu lze na skládací kolo doplnit? Uveze skládačka nějaká zavazadla?

Na skládacím kole je možné využít i další doplňkovou výbavu. Odrazky zpravidla bývají součástí základní výbavy, pneumatiky často mají reflexní pruhy, kolo lze ale samozřejmě také osvětlit (například indukčními bezbateriovými blikačkami Reelight). Abyste se na něm nezašpinili, je dobré skládací kolo doplnit blatníky a kryty řetězu.

Pro převážení zavazadla nebo menšího nákladu lze využít předního i zadního nosiče. Některá kola mají zadní nosič již v základní výbavě (například některé modely značek Dahon a Birdy), u jiných je opět volitelným doplňkem. Vzhledem k nízkému rámu skládaček však není příliš vhodné zavěšovat brašny ze strany zadního nosiče.

Způsob a rychlost upevnění a sejmutí brašny nebo koše pak ovlivňuje i celkovou operativnost při skládání a rozkládání kola. Proto Vám nedoporučujeme doplňky, které se instalují napevno. Je vhodné využít upínacího systému, který umožňuje koš či tašku během několika vteřin z kola sejmout. Nejrozšířenější je upínací systém Klickfix, kola značek Dahon a Tern pro něj mají speciální návarek na hlavové trubce řídítek.

Lze skládací kolo elektrifikovat? Skládací elektrokolo!

S rozmachem elektrokol začínají také výrobci skládaček zařazovat do své nabídky i elektrokola (například Dahon Ikon Electric nebo Birdy Hybrid).

Pokud se jako majitel skládačky rozhodnete k elektrifikaci svého kola, nabízíme Vám zakázkovou přestavbu kola na elektrokolo.

V segmentu skládacích elektrokol se na českém trhu objevuje mnoho nových značek a modelů. Citybikes Vám nabízí osvědčené modely skládacích elektrokol vlastní značky – Ready a Connect. Obě kola mají vynikající výbavou, jsou velmi spolehlivé a cenově dostupné.

Náročným zákazníkům pak nabízíme špičkové nadčasové skládací elektrokolo Gocycle. To sice není skládačka v pravém slova smyslu – kolo nelze v řádu desítek sekund složit, vzít do jedné ruky a po chvíli opět rozložit – kolo je však možné snadno přepravit či uskladnit v přepravním bagu nebo kufru s vnitřními rozměry 60×76×38 cm.