• Home
  • Výběr správného kola

Výběr správného kola

 

 

Městské nebo sportovní kolo?

Mezi kolem sportovním a kolem, které je vhodné pro cyklodopravu, je řada rozdílů, která vychází z logiky použití kola. Zatímco kolo sportovní je nástrojem pro podávání maximálního výkonu, kolo městské je uzpůsobeno pro pohodlí, čistotu a bezpečí a styl.

Obrázek v horním levém rohu vysvětluje rozdíly mezi typy běžně používaných jízdních kol (kliknutím zvětšíš).
Pokud je kolo používáno jako sportovní náčiní, musí cyklista při podávání maximálního výkonu slevit z pohodlí a rovněž musí očekávat zvýšenou námahu rukou, zápěstí a zad. Sedlo je úzké – sportovní cyklista prakticky stále stojí v pedálech a značnou část váhy těla drží ruce. U klasického městského kola je cyklista vzpřímeně posazený, má dobrý přehled o situaci kolem sebe a je více vidět. Přenos síly z nohou však není zcela optimální pro podávání maximálního výkonu a proto je jízda spíše klidnější.
Dalším rozdílem je vybavenost jízdních kol. Sportovní kola obvykle nemají blatníky, kryt řetězu, dynamo v náboji, osvětlení, stojánek či nábojovou převodovku, která umožňuje řazení při zastavení (např. na křižovatce, semaforu apod.). Při jízdě na městském kole vás neušpiní odstřikující voda od kol, řetěz a pod. Sportovní cyklistika naopak využívá speciální oděv i obuv, počítá se znečištěním a vše se podřizuje hmotnosti kola.
 

Velikost jízdních kol

U běžných jízdních kol se rozlišuje výška rámu a velikost kol. Zatímco kola (pneumatiky) se u kol pro dospělé vyrábějí v současnosti ve dvou základních velikostech 28" a 26", výška rámu se pohybuje od 135 do 170 cm. Výška rámu se měří od středu klik po okraj sedlové rámové trubky (nikoli sedlovky nebo sedla, u které je díky možnosti nastavení výška proměnná). Kromě celkové výšky postavy závisí vhodnost rámu také na délce nohou. Pokud má cyklista atletickou postavu a dlouhé nohy, je pro něj vhodný spíše vyšší rám. Obecně však lze tvrdit, že z hlediska jízdního komfortu způsobuje větší potíže menší rám na vyšší postavu než obráceně.

Pro přehlednost uvádíme tabulku velikostí postavy a vhodných velikostí rámu u městských a univerzálních (turistických) kol.

Velikost postavy v cm Velikost rámu
městských kol v cm
Velikost rámu
turistických kol v cm
do 160 43 36/37/38
160 - 165 46 36/37/38
165 - 170 46 42/43
170 - 175 50 43/48
175 - 180 51/56 47/48
180 - 185 56 48/53
185 - 190 56 52/53
190 - 195 56 53/57
195 - 200 60 57/60


Hmotnost městských kol

Dotaz na hmotnost městských kol je velice častý a odpověď na něj si žádá trochu detailnější vysvětlení.
Hmotnost u kol  - trekových, horských a silničních se měří bez veškerých doplňků (blatníků, osvětlení, nosiče, krytu řetězu, stojánku a pedálů). Hmotnost pak bývá podle typu rámu a osazení obvykle mezi 9 - 12 kg.
Pokud bychom městská kola s CrMo rámem s klasickým pájeným spojem takto odstrojili, hmotnost by byla 11 - 13 kg (v závislosti na rozsahu převodů nábojové převodovky). Vyšší hmotnost je dána nábojovým dynamem a nábojovou převodovkou. Tyto specifické středy u sportovních kol také nenaleznete. Nábojové dynamo umožňuje plnohodnotné osvětlení, či případně zdroj pro dobíjení telefonu bez výrazné zátěže při jízdě a bez nutnosti výměny baterií. Převodovka v náboji zase umožňuje řazení i když kolo stojí (například před rozjezdem kola na křižovatce), je bezúdržbová a velice snadno ovladatelná. Mimo jiné u ní není třeba napínák řetězu a proto lze schovat celý převodník do krytu. Takto krytý řetěz netrpí a zároveň nešpiní lýtka.
Je pochopitelné, že pokud do celkové hmotnosti započteme i kompletní výbavu kola - blatníky, osvětlení, nosič, krytu řetězu, stojánek a pohodlné pedály, je hmotnost u těchto kol 16 - 18 kg.
Naší odpovědí na poptávku po lehkém městském kole je MyCity Traffic (cca. 15 kg). Toto kolo však nemá nábojové dynamo. Proto váhu u městských kol a zejména u těch v retro stylu neuvádíme, protože by to byla informace velmi zavádějící.
Obvykle se tato kola používají na jízdy do 20 - 40 km denně. Jde o komfort, bezúdržbovost, čistotu oděvu, dobrý rozhled z kola, možnost přepravy zavazadel, bezpečí ale i robustnost (kolo musí vydržet mnohdy náročný městský terén). Hmotnost v tomto režimu používání nehraje roli. Důkazem budiž masové používaní zcela stejných typů kol v celé řadě evropských měst.
 

A co skládačka?

Skládací kolo je skvělá volba pro každého, kdo kombinuje jízdu na kole s hromadnou dopravou, vlakem, autobusem automobilem nebo letadlem. Má však oproti "dospělým" kolům specifické vlastnosti, o kterých je dobré vědět. Skládací kola mají kola (pneumatiky) o rozměrech 16", 20", 24". Kola jsou menší a proto má skládací kolo menší setrvačnost a hůře zvládá  zejména příčné nerovnosti.
Také u skládacích kol nelze většinou volit velikost rámu. Velikost rámu je minimalizovaná,  malá výška rámu se kompenzuje extrémně dlouhou sedlovkou. Z toho plyne, že je rám, zejména na kraji sedlové trubky a u hlavového složení extrémně namáhaný. Rám skládacího kola je složen z jednoho nebo více kloubových segmentů, které jsou také namáhány jak samotným skládáním kola tak při jízdě. Proto u skládacích kol hodně záleží na kvalitě zpracování a zejména na velikosti a hmotnosti cyklisty. Platí, že "habáni" s ambicí každodenního používání skládačky by měli rozhodně upřednostnit kvalitu před atraktivní cenou. Více o skládacích kolech v samostatné kapitole zde. 
 

Kdy zvolit elektrokolo?

Elektrokolo je zábavé, rychlé, extrémně pohodlné ale také často dražší než obyčejné jízdní kolo, má větší hmotnost a je nesrovnatelně komplikovanější. Mechanická jízdní kola bývají prakticky bez poruch a pokud se nějaké vyskytnou, je velmi jednoduché je odstranit. Elektrická kola trpí častěji na závady a jejich odstranění není triviální. Pokud jste mladí nebo ve středním věku, nejezdíte do extrémních kopců nebo na dlouhé vzdálenosti, doporučujeme Vám jízdní kolo. Více o elektrokolech zde.