Logo

Na skládačce po Filipínách

Na skládačce po Filipínách
9.2.2016

Sledujte expedici, ve které se prověří odolnost skládacího kola Tern Link D8. Skládačku jsme zapůjčili a upravili pro expediční účely Martinovi Šedivému.

Na skládacím kole po Filipínách

Prvním úkolem mého letošního výletu je navázat kontakty s místními startupy a inspirovat se jejich nápady.

Druhým úkolem je otestovat malou skládačku od Ternu při přibližně 1000 km dlouhé cestě po sopečných tropických ostrovech.
Mé velké poděkování míří do Citybikes za Martinem Říhou, který mi kolo ochotně zapůjčil a ještě připravil na náročnou cestu (zalepení šroubů, lepší sklopné šlapky, obutí do Schwalbe Marathon).

Jsem rozmazlený a na své cesty se snažím vybírat to nejlepší vybavení pro daný účel. Psát budu objektivně, co nejvíce svedu, slibuji. 

Martin Šedivý

https://rebeltour.wordpress.com/

 

Filipínské starupy

Moje první schůzka byla se slečnou Kimbee, spolumajitekou řetězce Mystery Manila, provozující únikové hry. Fenomén únikovek se před rokem dostal i sem. Pět různých her, při kterých jste společně s kamarády zavřeni v místnosti a snažíte se řešením šifer dostat ven, je nenápadně skrytých v jednom z butiků velkého obchodního centra.  Firmě se daří uvěznit v průměru dvacet skupin za den a lidi jsou tak nadšení, že se fotí i s cedulí “téměř vyřešili”.

Zajímavé bylo setkání s charismatickým Markem Riverou, výrobcem “eko”bambusových kartáčků na zuby. Kartáčky se úspěšně začínají prodávat po celé zemi. Část zisku jde na osvětu chudých komunit, které nevědí, jak si čistit zuby a mýt ruce.

Nejvyšší hladinky adrenalinu jsem dosáhl při slalomu mezi různými smrdutými popojíždějícími vehikly v permanentní manilské zácpě. Na setkání s Carlem Mamawalem, výrobcem skládaček Nyfti, jsem ani jinak než na kole přijet nemohl. Carlovi se během jednoho roku  podařilo i za nemalou částku 770 dolarů prodat třicet kol. Vykašlal se na práci v korporaci a plánuje novou sérii skládaček s většími kolečky.

Držím palce a jdu si vyčistit bambusovým kartáčkem svůj šedý jazyk od olova.

Martin Šedivý

https://rebeltour.wordpress.com/

 

A jak jede skládací kolo Tern Link D8?

Má najeto cca 300 km a zatím překvapivě dobře. Po rovině a hladké silnici uhání téměř k nerozeznání od velkého bicyklu. Ve městě je mrštnější a při proplétání mezi auty bezpečnější. Na hrbolech se musí pomalu a opatrně, zejména dolů z kopce. Kamenům je potřeba se vyhnout.

Dneska jsem jí půjčil pánovi a za odměnu jsem si mohl vyfotit velkou cirkulárku, jak řeže mramorový kvádr.

Martin Šedivý

https://rebeltour.wordpress.com/

 

Mramorový ostrov Romblon

Ukrytý téměř v geografickém středu filipínských ostrovů, masovým turismem zatím naprosto nedotčený, obklopený prázdnými  plážemi a plný zelených kopců. Na kole ho objedete  za 3 hodiny. Po cestě vám mávají děti i dospělí a všichni se smějí. Dětem tady ke hraní stačí pneumatika, kterou honí klacíkem po prázdné silnici. Prostě pohoda.

Romblon je od 19.století vyhlášený těžbou mramoru. Mramor tady najdete všude. V podobě podlah, obkladů,  stolů a soch. Hned u silnice vedoucí skrz ostůvek je možno vidět lomy, brusiče a obchody. Mramorové výrobky  putují loděmi do celého světa. Juharo, majitel dílny a obchodu, zabalí ročně dva kontejnery a pošle je přes Manilu do Anglie. Tam se výrobky prodají za padesátinásobek místní ceny.

Martin Šedivý

https://rebeltour.wordpress.com/

 

"Expedice" k úpatí živé sopky

Je to tak, na Filipínách mají i živou sopku. Mt. Mayon, v překladu hora Krásy, vystupuje od moře do výšky 2458 m. Sopka měla od roku 1900 až do současnosti celkem patnáctkrát erupci. Ta poslední v roce 1993 pohřbila kromě místních i tým amerických vulkanologů při výzkumu.

Když šlapete strmou, ale novou silnicí do základního tábora k hotelu SkyLine ve výšce 810 m, vidíte na  vrcholku hory neustále obláček kouře. Sopka opravdu nespí a jenom čeká, až zase dostane chuť chrlit lávu.
Na  skládací kolo Tern Link jsem si už tak zvykl, že s ním zacházím téměř jako s horským. Akorát při sjezdech je potřeba jet pomalu a dávat pozor na hrboly. V dešti a bahně potom na neúčinné brzdy. K dnešnímu dni má najeto 700 km a to i “trošku” horším terénem.
Konečně nahoře, hotel SkyLine je už dvacet let nedokončený a tak na mne zbývá plesnivá chatka pod silnicí. Zato s krásným výhledem na Pacifik.  

 

Martin Šedivý

https://rebeltour.wordpress.com/

 

V džungli na Sibuyanu
 

Čtyři hodinky plavby z Romblonu a jste na dalším ostrově, přezdívaném “Galapágy Pacifiku”. Ostrov byl při tvoření země v poslední době ledové oddělen od ostatních mas pevniny a vyvíjel se potom samostatně. Díky tomu na něm najdete velice rozmanitou škálu rostlinných a živočišných druhů. Většina ostrova je chráněna přírodní rezervací a to dokonce tak silně, že v roce 2011 díky  protestům místních obyvatel, bylo velké firmě zrušeno vylobované povolení k těžbě zinku.
Pokud máte dost času, můžete si s průvodcem dát třídenní trek na nejvyšší horu Mt. Guiting-Guiting (2058m).  Stačí se ale i vzdálit pár stovek metrů od okružní, povětšinou písčito – kamenité silnice a potkáte lidi jako z pohádky. Chlápek nesoucí na zádech hromadu dřeva nevěřícně kroutil hlavou, co to na zádech táhnu já. Udělal jsem mu tím evidentně radost. On mne taky, protože jsem pochopil, že táhnout  kolo na zádech je nesmysl, že mi ho tady v džungli nikdo neukradne. Praštil jsem s ním pod palmu a pokračoval dál k vodopádům pěkně na lehko.
 

Martin Šedivý

https://rebeltour.wordpress.com/

 

RECENZE KOLA TERN LINK D8

Destinace: Filipíny

Projetá místa: Manila, ostrovy Tablas, Romblon, Sibuyan, Masbate, Jižní Luzon, Catanduanes
Najeto:  970 km.
Složeno cca 100x.
Povrch:
20 % města – relativně dobrý povrch  40 % betonové silnice  hladký povrch
20 % provinční silnice, rozbité, díry a výmoly
20 % písčito – kamenité a v dešti blátivé cesty
 
Plusy:
 
– Bez jediného defektu po celou dobu, vše fungovalo na jedničku
– Na hladkém povrchu jede svižně a k nerozeznání od velkého kola
– Ve městě ideální na proplétání mezi auty
– Výborná akcelerace díky malým kolům, ve městě se opravdu hodí
– Dostatečný počet převodů, po rovině se dá šlapat až 30 km/h
– Jednoduché složení za cca 15s
– Výborná skladnost: loďe, taxíky, jeepneye, tricykly, letadla, pokoje hotelů …
 
Mínusy:
 
– Z kopce dolů na rozbitějším povrchu je potřeba jet opatrně a hodně pomalu, jízdu si tak nevychutnáte jako na horáku
– Za mokra brzdy moc nebrzdí, špalíky se velice rychle opotřebí
– Váha 12.5 kg, když se kolo nese delší vzdálenost,  je každý kilogram váhy znát
– Měkké jednoduché ráfky mají tendenci se kroutit a dá velkou práci na nich usadit pneumatiku. (Letošní model skládacího kola Tern Link D8 by už měl mít ráfky dvojité).
 
Závěr:
 
Skládací kolo Tern Link D8 jsem používal jako expediční nástroj a projížděl jsem cesty pro skládačku vyloženě nevhodné. Cesta se samozřejmě podepsala na vzhledu. Jsou malinko orezlé různé ocelové součástky, což je způsobeno 80 % vlhkostí v oblastech, které jsem projížděl. Prováděl jsem běžnou údržbu denním mazáním řetězu a dvakrát jsem namazal i skládací klouby. Celkově mne hodně mile překvapila použitelnost skládacího kola, kterou jsem si před touto cestou vůbec nedokázal představit.