Logo

O elektrokolech

Proč zvolit elektrokolo?

Elektrokola jsou fenoménem doby a zdá se, že jsou ze všech elektrických dopravních prostředků dosud nejracionálněnší volbou. Poskytují dostatek energie na krátké a střední vzdálenosti, jsou ve srovnání s elektrickými skútry, elektromobily či jinými "samohyby" lehká operativní a navíc disponují možností kombinace vlastní síly cyklisty a elektropohonu.

Běžný středně trénovaný cyklista je schopen podávat výkon 250 W po dobu zhruba jedné hodiny. Motor elektrokola podává výkon 250–310 W na vzdálenost 50 km, tj. cca 2,5 h. Díky elektrokolu získáváte navíc 2 páry nohou trénovaného cyklisty. Pokud je pohon kola využíván kombinovaně se standardním výkonem při šlapání do pedálů, není problém na jedno nabití ujet až 65–70 km s rychlostí 25 km/h.

Elektrokolo je nejrychlejším dopravním prostředkem v městském provozu se suverénně nejnižšími provozními náklady. Náklady na 1 km jsou přibližně 0,04 Kč (při běžné ceně 4,90 Kč/kWh) Elektrokolo umožňuje rychlý efektivní pohyb s přiměřenou fyzickou zátěží i v kopcovitých terénech. Neklade žádné další nároky na garážování, povinné ručení, palivo a podobně.

 

Srovnání nákladů na provoz malého motocyklu (125 cm2) a elektrokola.

  Honda 125 cm2 Elektrokolo 250W/36V/10Ah
Cena v Kč s DPH 60 000 35 000
     
Pojištění kč/den/1 km 1200/365/50 0,065 0
Náklady na provoz 1 km palivo 0,75 0,05
Amortizace 1 km/kč (u kola včetně baterie 800 cyklů) 1 0,2
Celkem náklady na 1 km 1,815 0,25
     
Celkem náklady v Kč na počet ujetých 20 000 km 36300 5000
Celkem náklady v Kč na 20 tis. km s pořizovací cenou stroje 96300 40000
 

Jak vybrat správné elektrokolo?

Od klasického kola se liší právě elektrifikací. Zaměříme se tedy na hlavní části které dělají kolo elektrokolem tedy baterie a motor:
 
 

Baterie pro elektrokolo

Správná volba baterie může jednak výrazně ovlivnit komfort používání elektrokola, ale i jeho celkovou cenu provozu. Z našeho pohled je důležité posoudit následující parametry baterií:
 

Kapacita baterie

Kapacita (udávaná v Ampér-hodinách – Ah) vyjadřuje množství elektrického náboje, které je schopen akumulátor při plném nabití pojmout. Při posuzování dojezdu kola je třeba brát v úvahu nejen kapacitu, ale i napětí baterie. Baterie mají obvykle 24, 36 nebo 42 V. Pro dojezd kola je pak určující vztah napětí, kapacity a výkonu motoru kola. Vynásobením napětí a kapacity získáte hodnotu ve Watt-hodinách. Vydělením hodnoty ve Watt-hodinách výkonem kola ve Wattech získáte dobu, po kterou je kolo bude pracovat a tím i orientační hodnotu dojezdu kola. Pozor, motor nepodává konstantní výkon, proto je informace pouze orientační. 

Typický příklad: Baterie 36 V/10 Ah, výkon motoru 250 W.

36 V x10 Ah = 360 Wh

360 Wh / 250 W = 1,4 h

Při rychlosti cca. 25 km/h je dojezd při konstantním výkonu motoru 250 W roven 35 km. Ve skutečnosti je dojezd obvykle dvojnásobný, protože používáte i vlastní nohy a motor není neustále zatěžován.

Obecně ale platí, že vždy záleží na jízdním stylu. Pokud někdo používá kolo pro městské pojíždění do 30 km/den, nepotřebuje baterii s maximální kapacitou, protože kapacitu při jízdě nevyužije a pouze přepravuje zvýšenou hmotnost baterie a platí vyšší cenu za baterii.