Bottecchia, jeden z nejvýznamnějších italských výrobců jízdních kol, má dnes již stoleté renomé. Ne
každý ale ví, že za hrdou italskou značkou se skrývá příběh mlčenlivého mladíka, který se jako první
Ital v historii stal v roce 1924 legendárním vítězem slavné Tour de France. Ale popořádku.
Píše se rok 1894. V malé vsi v podhůří Dolomit nedaleko Pordenone spatří poprvé světlo světa
budoucí legenda italské mezinárodní cyklistiky. Osmé z devíti dětí Ottavio Bottecchia. Závodění na
kole vyhledává už od mládí. S příchodem první světové války se stává součástí speciální průzkumné
vojenské jednotky vybavené skládacími koly. Za svoje aktivity později získá bronzovou vojenskou
medaili.
První závodní kolo věnuje Bottecchiovi majitel malé továrny na kola Teodoro Carnielli, který je
současně prezidentem sportovního sdružení ve Vittorio Veneto. Je to právě Carnielli, kdo v mladém
Ottaviu Bottecchiovi ihned rozpozná výjimečný talent a vysílá budoucího šampiona k manažerům
Sportovní unie v Pordenone. Tady začíná budoucí legenda sklízet své první závodní úspěchy.
Cesta k Tour de France
Na jedenáctém ročníku Giro d Italia končí Bottecchia na pátém místě celkového pořadí, ale v
kategoriích izolovaných jezdců a juniorů je první. Tisk mu po skončení Gira přisoudí označení „nejlepší
muž závodu“.
Bottecchiův talent neunikne pozornosti Alda Borelly, francouzského výrobce kol Automoto. Nabídne
budoucímu šampiónovi místo v týmu, kde má startovat na Tour de France po boku obávaných bratrů
Pélissierových.
V závodě Tour de France 2023 je už od první etapy jasné, že Ottavio Bottecchia je opravdu
mimořádný talent. Po první etapě, dlouhé 381 km z Paříže do Le Havru, projíždí cílem jako druhý z
více než dvou stovek závodníků. Okamžitě se stává miláčkem francouzského publika. Skutečné
překvapení ale následuje v další etapě, kdy získává první místo a prestižní žlutý trikot. Francouzští
novináři ho denně oslavují a chválí jeho výkon. V pověstném žlutém trikotu, který má právo nosit
vedoucí průběžné klasifikace etapového závodu, odjede Bottecchia šest etap. První Tour de France
italského šampiona nakonec končí fantastickým druhým místem, hned za kapitánem týmu Henrim
Pélissierem.
Legendární triumf 1924. První Ital, který vyhrál Tour
V červnu 1924 je Ottavio Bottecchia ve vrcholné formě. Objev předchozího ročníku Tour de France
šlape bez námahy do jakéhokoliv stoupání. Hned v první etapě protíná cílovou pásku jako první a
obléká si vytoužený žlutý trikot. Nesundá ho ani v dalších etapách po celou cestu do Paříže. Stává se
prvním jezdcem v historii Tour de France, který si udrží žlutý trikot od první do poslední etapy.
Mlčenlivý Bottecchia se stává senzací Tour a vůbec prvním Italem, který vyhrává tento prestižní
francouzský závod. Ve slavném závodě vítězí italský šampion i následující rok, v roce 1925.
Jeho kariéra i život však končí nečekaně a předčasně. Ottavio Bottecchia je 3. června 1927 nalezen
během tréninku těžce raněný u silnice. Po převozu do nemocnice v Gemoně del Friuli po dvanácti
dnech umírá. Příčina smrti není nikdy zcela objasněna.
Odkaz Ottavia Bottecchii
Po absolutním triumfu z roku 2024, kdy Bottecchia vyhrává svou první Tour de France, navrhuje
továrník Teodoro Carnielli využít výjimečného okamžiku k zahájení výroby prvního kola značky
Bottecchia. A soutěžní duch, odolnost, obětavost a vášeň jsou pro ni charakteristické dodnes. Cyklisty
po celém světě inspirují tyto hodnoty už celých sto let. Památku slavného šampiona prostřednictvím
kol nesoucích jeho jméno dodnes uchovává firma Bottecchia cicli. Speciální řadu věnuje špičkovým
produktům určeným pro profesionály, které jsou spolu s produktovou řadou volnočasových kol a linií
BeGreen synonymem kvality po celém světě.
Italský duch v Česku
Kola značky Bottecchia nyní nabízí také pražská firma Citybikes. V kategorii gravel bikes představuje
model Bottecchia Monster. GRAVEL MONSTER je rychlé kolo na asfalt, ale nebojí se ani polních cest.
Připravené na dobrodružství, ideální pro výlety, bikepacking a cesty do přírody. K dostání je v pískové
a zelené barvě.
Specifikace:
RÁM
Gravel Alu 6061 double butted, kotoučové brzdy, pevná osa. Karbonový vzhled.
Integrované vedení kabeláže, připravené na bikepacking. Průchodnost plášťů až do 50 mm.
STŘEDOVÉ SLOŽENÍ
BSA 68 mm.
HLAVOVÉ SLOŽENÍ
Integrované 1” 1/2 nahoře a 1” 1/2 dole, integrované vedení kabeláže.
VIDLICE
Karbonová monokoková vidlice s 1”1/2 tapered sloupkem, hmotnost 510 g.
Pevná osa 12 mm, integrované vedení brzdové hadice, připravené na bikepacking.
HMOTNOST
Velikost M: 1460 g
Specifikace sestav:
47BX GRAVEL MONSTER Shimano GRX610 24s DISK
47BE GRAVEL MONSTER Shimano GRX610 12s DISK
47BR GRAVEL MONSTER Shimano GRX400 Mix 20s DISK
47RX GRAVEL MONSTER Sram Rival AXS XPLR 12s DISK
47AM GRAVEL MONSTER Sram Apex Mix 11s DISK
47UG GRAVEL MONSTER Shimano Sora Mix 18s DISK
Velikosti:
44 - 48 - 51 - 54 - 58